Gezonde keuzes maken? Proeven maar….

Gezonde keuzes maken is nog niet zo eenvoudig, want welke “gezonde tussendoortjes”kun je verantwoord eten? Feel fit 4 life organiseerde zondag 12 november een gezellige proeverij waarin stil werd gestaan bij wat koolhydraten zijn en wat ze met je lichaam doen. in de workshop hebben we laten zien hoe je eenvoudige tussendoortjes kunt maken die heerlijk zijn en minder suikers bevatten. Ook hebben we een aantal salades geproefd en samen een heerlijke gezonde wortelsoep gemaakt. maar bovenal was het weer erg gezellig ( en ja met een glas rode wijn erbij:)

 Omdat niet iedereen de workshop kon bijwonen, kun je hier de recepten teruglezen

Romige wortel soep

Ingrediënten

1,5 liter water, 2 uien, 2 teentjes knoflook ,stukje gember ,Harissa pasta ( Liddl of Jumbo) Blikje romige kokosmelk ( fairtrade Ah of jumbo) 1 kilo bio wortelen.

  1. Snipper de ui en schil en rasp de gember. Verhit de olie in een grote soeppan. Fruit de ui en gember en knoflook. Roer af en toe.
  2. Schil ondertussen de winterpeen en snijd in plakjes. . Voeg de winterpeen en knoflook toe en bak 2 min. mee. Voeg de 3 kipbouillontablet, water en een beetje Harissa pasta toe. Breng de soep aan de kook en laat 15 min. zachtjes doorkoken tot de winterpeen gaar is.
  3. Pureer de soep met de staafmixer of in de keukenmachine Doe het blikje kokosmelk er bij in . Breng eventueel nog op smaak met wat extra chili peper

bereidingstip:

Je kunt de soep 1 dag van tevoren bereiden. Bewaar de soep afgedekt in de koelkast en warm op de dag zelf op laag vuur op. Roer af en toe. tip; Gebruik deze soep als basis ook voor curry’s . Je kunt ook een zakje roerbakgroenten toevoegen ( Hollandse van de Liddl) of stukjes gebakken kipfilet voor een extra bite

Hartige tussendoortjes

Rijst wafels met: Groente spread van bietjes ( Albert Heijn) Pittige houmous ( AH) kerrie Houmous( Hema) zoete paprika spread ( Albert Heijn) garneren met bietenrouwkost en wortelrouwkost ( Albert Heijn) met een beetje honing mosterd dressing en wat Hüttenkäse

& basilicumblaadje, mozarellaballetje en tomaatje

& Augurkje met kipfilet.

& komkommertje (ipv) toastje met pittige humus en walnootje

Zoete tussendoortjes

& Dadels met smeltcholade

& kokosballetjes met smeltchocolade (80%)

& Stukjes banaan of aardbei gedoopt in chocolade

& Bananenbrood
Ingredienten; (voor 1 bananenbrood): 

– 3 bananen – 150 gram amandelmeel – 1,5 theelepel bakpoeder – 3 eieren – snuf zout – 2 eetlepels honing – 1 hand noten: ik heb hazelnoten en pecans gebruikt

– snuf kaneel – olie om in te vetten

En zo doe je het: – Verwarm de oven voor op 170 graden. – Doe alle ingrediënten in de kom van een keukenmachine en meng alles in enkele seconden (niet te lang!) tot een glad beslag. – Vet een cakevorm in. – Giet het mengsel in de vorm. – Zet de cakevorm in de oven en bak het bananabread in 55 minuten gaar. – Haal het bananabread vervolgens uit de oven, laat iets afkoelen en snijd vervolgens in plakken.

Salades

Marokkaanse couscous salade

Ingrediënten:

Pakje biologische couscous ( dan couscouskruiden toevoegen en wat olijfolie) of kant en klare gekruide couscous ( pakje Jumbo)

Gemengde noten ( walnoten,hazelnoten pecannoten) handje rozijnen 2 takjes verse munt 1 Limoen 1 rode ui 1/5 komkommer gele en rode Paprika Feta kaas ( pot) linzen

Maak de Couscous klaar volgens recept op de verpakking. Zet de couscous even koud in de koelkast. Op het m oment dat je de salade wilt klaar maken moet de couscous goed zijn afgekoeld. Snij de munt fijn en doe het door de couscous. Snipper de ui en de komkommer en de gele en rode paprika. Doe dit ook door de couscous. Pers het sap uit de limoen en sprenkel dit over de salade. Een klein blikje linzen van Bonduelle geeft de bite aan de salade. De feta stukjes en de olijven geven de salade echt smaak.

Bleekselderij kipsalade

Ingrediënten:

1 complete stronk bleekselderij 2 groene appels 1 handje walnoten 1 handje ongezouten amandelen 1 handje rozijnen

200 gram gebakken kipfilet Half bakje magere kwark Blikje ananas Kerrie poeder 2 theelepels 2 eetlepels mayonaise Scheutje sap van ananas Scheutje sap van zure augurken scheutje honing scheutje limoen of citroensap

Maak de bleekselderij schoon en snij in kleine stukjes, Vervolgens snij je ook de appel zonder schil in kleine stukjes. Vervolgens voeg je een half blikje ananas toe ( zonder vocht), de noten, en de gebakken (in kerrie) kip. De dressing maak je als volgt;

Half bakje kwark roer er 2 eetlepels mayonaise doorheen, Vervolgens doe er 2 theelepels kerrie poeder doorheen, een scheutje wijnazijn of het vocht van zure augurken(erg goed) en een scheutje ananassap vanuit het blikje. Proef of het een romige kerrie smaak heeft en doe dit door de salade. Laat de salade minimaal 2 uurtje intrekken. Roer nog even door en klaar!

 

Jamies bieten salade

4 verse gekookte bietjes in verpakking 1 bosje peterselie 1 rode ui 1 groene appel 1/2 potje feta 1 blikje bonduelle kikkererwten balsamico azijn

Snij de bietjes in kleine stukjes. De appel zonder schil en snij de platte peterselie in kleine stukjes. Snipper en uitje en meng alles door elkaar. Giet er een beetje balsamicodressing over en verspreid wat feta blokjes en kikkererwten over de salade.

 

Veldsla met Hüttenkäse

zakje veldsla 4 gekookte eieren 1 avocado in stukjes snijden ½ komkommer zonder schil in kleine vierkantjes Bakje Hüttenkäse

Veldsla in de schaal , eieren , komkommer, avocado en komkommer en afstylen met de hüttenkäse! ( eventueel kan je nog wat gerookte kipreepjes toevoegen)

Workshop en proeverij 12 november

Workshop en Proeverij : Gezond eten, het kan gemakkelijk, lekker en snel!


Vind jij het ook soms lastig om goede voedingskeuzes te maken? Want wat is eigenlijk gezond eten? Koolhydraten? moet ik die nu wel of niet meer eten? Moet ik extra eiwitten eten als ik veel sport? Wil je graag wat meer kennis over wat voeding doet met je lichaam en wat je zelf kunt doen om bewuster te kiezen voor gezonde voeding? Kom dan naar onze interactieve workshop over gezonde voeding en proef!
op zaterdagmiddag 12 november vanaf 16.30 organiseert Feel Fit 4 Life een workshop in Mildam met een proeverij van gezonde tussendoortjes , salades en soep. Interesse? Stuur een mailtje naar info@feelfit4life.nl de (on) kosten zijn 7,50 pp.

Workshop ‘weet wat je eet’ 2 juni as

Workshop Weet wat je eet….

Vind jij het ook soms lastig om goede voedingskeuzes te maken? Want wat is eigenlijk gezond eten?”

Hoe zat het ook al weer met verzadigde en onverzadigde vetten, zijn ze nu wel of niet goed voor je? En koolhydraten? moet ik die nu wel of niet meer eten? Wat gebeurt er met je lichaam als je veel suikerrijke producten eet? Moet ik extra eiwitten eten als ik veel sport?

Wil je graag wat meer kennis over wat voeding doet met je lichaam en wat je zelf kunt doen om bewuster te kiezen voor gezonde voeding? Kom dan naar onze interactieve workshop over gezonde voeding en gezondere leefstijl.

Wanneer: Vrijdagavond 02 juni

Tijd; 20.15 uur Locatie;

Leppehiem Akkrum entree;

Gratis voor feelfit4life leden.

Tijdens de workshop van anderhalf uur krijg je waardevolle informatie en kennis om een gezond eetpatroon te ontwikkelen, Daardoor kun je je eten goed kiezen, zonder lijstjes en verboden. Zo kun je overbodige eetregels overboord zetten en je gezonder en fitter voelen.

Tijdens de workshop worden luisteren, nadenken en zelf ervaren afgewisseld, zodat je de stof echt gaat begrijpen

Wat je geleerd hebt, kun je toepassen bij alle eet- en drinkmomenten, of je nu zelf kookt, je lunch klaarmaakt, of een tussendoortje wilt kopen.

Aanmelding voor 1 juni via info@feelfit4 life.nl

Hardloop clinic 5 april as.

Hardloop clinic – woensdagavond 19.30-20.45

Op woensdag 7 juni is het weer zover! Dan valt het startschot voor de Lus van Akkrum voor de 32ste keer. Een voor Akkrumer begrip groot evenement, dat in 2013 de grens van 750 deelnemers passeerde… Lopers kunnen kiezen uit een korte lus van 7,7 km en een lange lus van 12 km. Wandelen of hardlopen; het is allebei mogelijk.

De start vindt plaats bij de sporthal en voert langs de Birstumerdyk via de Leppedyk terug naar Akkrum.

Feel fit 4 Life gaat met een groep meedoen aan deze uitdaging! Om alvast goed voorbereid te zijn op deze 7,7 km hardlopen bieden we onze leden een hardloop clinic aan en gaan we de komende weken een loopschema volgen en flink trainen voor deze leuke uitdaging!

Techniek is belangrijk, niet alleen voor topsporters maar zeker ook voor recreatieve (hard)lopers. Door een goede looptechniek kom je tot betere prestaties. Ook loop je veiliger doordat de kans op blessures sterk afneemt .Wil jij je hardlooptechniek verbeteren en beter hardlopen?

Voor Wie? Iedereen die:

Kans op blessures wil verkleinen
Hardlooptechniek wil trainen
Tips op maat wil ontvangen en een hardloopschema om in 2 maanden tijd 7,7 km te kunnen hardlopen.

Wat? Eenmalige Hardloopclinic in groepsverband clinic van 1 ~ 1½ uur
Waarom? Hardlopen is een blessure gevoelige sport! Bij ons train je de techniek, waardoor de kans op blessures veel kleiner is, er wordt spierkracht getraind die de krachten van de landing opvangen, met een juiste techniek kost het hardlopen minder energie, de spieren weten precies wat ze moeten doen om zo efficiënter te lopen.
Hoe? In groepsverband onder begeleiding van een zeer ervaren trainer/marathon loper
Wanneer? Woensdagavond 5 april om 19.30 . Je kunt je aanmelden via de App.
Mocht je nog geen lid zijn van Feel fit 4 Life dan kun je je opgeven bij Hendrik Jan 06-52355953

 

Bootcamp training Oranjewoud 12-03-2017

Zondag 12 maart – We hebben een bootcamp training in Oranjewoud gedaan. Door het prachtige zonnige weer was het geen straf om lekker buiten te sporten. Een leuke groep van ongeveer 20 deelnemers hebben meegedaan aan de training die bestond uit een loopprogramma en een programma rondom het Woutersbergje. Lekker intensief en toch ook gezellig! Na de training hebben we nog heerlijk met elkaar koffie gedronken in het zonnetje.

Heb je ook zin om met plezier te sporten? De foto’s laten zien hoe ontspannend en inspannend sport kan zijn. Afwisseling en gezelligheid is de sleutel tot succes. Bij Feel fit 4 life verveelt een training nooit. Nu het mooie weer er weer aankomt zullen we veel buiten gaan sporten.