Gezonde keuzes maken is nog niet zo eenvoudig, want welke “gezonde tussendoortjes”kun je verantwoord eten? Feel fit 4 life organiseerde zondag 12 november een gezellige proeverij waarin stil werd gestaan bij wat koolhydraten zijn en wat ze met je lichaam doen. in de workshop hebben we laten zien hoe je eenvoudige tussendoortjes kunt maken die heerlijk zijn en minder suikers bevatten. Ook hebben we een aantal salades geproefd en samen een heerlijke gezonde wortelsoep gemaakt. maar bovenal was het weer erg gezellig ( en ja met een glas rode wijn erbij:)

 Omdat niet iedereen de workshop kon bijwonen, kun je hier de recepten teruglezen

Romige wortel soep

Ingrediënten

1,5 liter water, 2 uien, 2 teentjes knoflook ,stukje gember ,Harissa pasta ( Liddl of Jumbo) Blikje romige kokosmelk ( fairtrade Ah of jumbo) 1 kilo bio wortelen.

  1. Snipper de ui en schil en rasp de gember. Verhit de olie in een grote soeppan. Fruit de ui en gember en knoflook. Roer af en toe.
  2. Schil ondertussen de winterpeen en snijd in plakjes. . Voeg de winterpeen en knoflook toe en bak 2 min. mee. Voeg de 3 kipbouillontablet, water en een beetje Harissa pasta toe. Breng de soep aan de kook en laat 15 min. zachtjes doorkoken tot de winterpeen gaar is.
  3. Pureer de soep met de staafmixer of in de keukenmachine Doe het blikje kokosmelk er bij in . Breng eventueel nog op smaak met wat extra chili peper

bereidingstip:

Je kunt de soep 1 dag van tevoren bereiden. Bewaar de soep afgedekt in de koelkast en warm op de dag zelf op laag vuur op. Roer af en toe. tip; Gebruik deze soep als basis ook voor curry’s . Je kunt ook een zakje roerbakgroenten toevoegen ( Hollandse van de Liddl) of stukjes gebakken kipfilet voor een extra bite

Hartige tussendoortjes

Rijst wafels met: Groente spread van bietjes ( Albert Heijn) Pittige houmous ( AH) kerrie Houmous( Hema) zoete paprika spread ( Albert Heijn) garneren met bietenrouwkost en wortelrouwkost ( Albert Heijn) met een beetje honing mosterd dressing en wat Hüttenkäse

& basilicumblaadje, mozarellaballetje en tomaatje

& Augurkje met kipfilet.

& komkommertje (ipv) toastje met pittige humus en walnootje

Zoete tussendoortjes

& Dadels met smeltcholade

& kokosballetjes met smeltchocolade (80%)

& Stukjes banaan of aardbei gedoopt in chocolade

& Bananenbrood
Ingredienten; (voor 1 bananenbrood): 

– 3 bananen – 150 gram amandelmeel – 1,5 theelepel bakpoeder – 3 eieren – snuf zout – 2 eetlepels honing – 1 hand noten: ik heb hazelnoten en pecans gebruikt

– snuf kaneel – olie om in te vetten

En zo doe je het: – Verwarm de oven voor op 170 graden. – Doe alle ingrediënten in de kom van een keukenmachine en meng alles in enkele seconden (niet te lang!) tot een glad beslag. – Vet een cakevorm in. – Giet het mengsel in de vorm. – Zet de cakevorm in de oven en bak het bananabread in 55 minuten gaar. – Haal het bananabread vervolgens uit de oven, laat iets afkoelen en snijd vervolgens in plakken.

Salades

Marokkaanse couscous salade

Ingrediënten:

Pakje biologische couscous ( dan couscouskruiden toevoegen en wat olijfolie) of kant en klare gekruide couscous ( pakje Jumbo)

Gemengde noten ( walnoten,hazelnoten pecannoten) handje rozijnen 2 takjes verse munt 1 Limoen 1 rode ui 1/5 komkommer gele en rode Paprika Feta kaas ( pot) linzen

Maak de Couscous klaar volgens recept op de verpakking. Zet de couscous even koud in de koelkast. Op het m oment dat je de salade wilt klaar maken moet de couscous goed zijn afgekoeld. Snij de munt fijn en doe het door de couscous. Snipper de ui en de komkommer en de gele en rode paprika. Doe dit ook door de couscous. Pers het sap uit de limoen en sprenkel dit over de salade. Een klein blikje linzen van Bonduelle geeft de bite aan de salade. De feta stukjes en de olijven geven de salade echt smaak.

Bleekselderij kipsalade

Ingrediënten:

1 complete stronk bleekselderij 2 groene appels 1 handje walnoten 1 handje ongezouten amandelen 1 handje rozijnen

200 gram gebakken kipfilet Half bakje magere kwark Blikje ananas Kerrie poeder 2 theelepels 2 eetlepels mayonaise Scheutje sap van ananas Scheutje sap van zure augurken scheutje honing scheutje limoen of citroensap

Maak de bleekselderij schoon en snij in kleine stukjes, Vervolgens snij je ook de appel zonder schil in kleine stukjes. Vervolgens voeg je een half blikje ananas toe ( zonder vocht), de noten, en de gebakken (in kerrie) kip. De dressing maak je als volgt;

Half bakje kwark roer er 2 eetlepels mayonaise doorheen, Vervolgens doe er 2 theelepels kerrie poeder doorheen, een scheutje wijnazijn of het vocht van zure augurken(erg goed) en een scheutje ananassap vanuit het blikje. Proef of het een romige kerrie smaak heeft en doe dit door de salade. Laat de salade minimaal 2 uurtje intrekken. Roer nog even door en klaar!

 

Jamies bieten salade

4 verse gekookte bietjes in verpakking 1 bosje peterselie 1 rode ui 1 groene appel 1/2 potje feta 1 blikje bonduelle kikkererwten balsamico azijn

Snij de bietjes in kleine stukjes. De appel zonder schil en snij de platte peterselie in kleine stukjes. Snipper en uitje en meng alles door elkaar. Giet er een beetje balsamicodressing over en verspreid wat feta blokjes en kikkererwten over de salade.

 

Veldsla met Hüttenkäse

zakje veldsla 4 gekookte eieren 1 avocado in stukjes snijden ½ komkommer zonder schil in kleine vierkantjes Bakje Hüttenkäse

Veldsla in de schaal , eieren , komkommer, avocado en komkommer en afstylen met de hüttenkäse! ( eventueel kan je nog wat gerookte kipreepjes toevoegen)